Varumärkesbyggande på LinkedIn

Varumärkesbyggande på LinkedIn

Linkedin är 2021 långt mer än en mötesplats för arbetssökande och företag som var fokus vid starten 2003.Här bygger vi nu affärsnätverk och håller oss uppdaterade om vår bransch och dess möjligheter. En genomarbetad (och aktiv) individprofil stärker inte bara bilden av vårt professionella jag, utan blir kan bli starka varumärkesambassadörer åt den organisation vi arbetar inom.

Verksamheter  gör inte affärer, utan det är individer i en verksamhet som gör affärer med individer i en annan verksamhet. Därför är medarbetarnas profiler på LinkedIn mycket starkare än företagssidan. En verklig person engagerar mer än vad ett företag gör och algoritmerna är mer generösa mot de personer som arbetar proaktivt via sin Linkedinprofil än som företag.

Som i alla sociala medier handlar det om hur man kan skapa det goda ryktet, närvaron och värde till sin målgrupp. Engagemang bland medarbetarna kring både individuella inlägg och företagets visar på en uppskattad verksamhet som man känner stolthet över att tillhöra.

 

Se Linkedin som ett affärsmingel – Är ni där, är ni aktiva eller håller ni er tysta i bakgrunden? Pratar ni bara om er själva eller lyfter ni in era kunskaper och erfarenheter i sammanhanget av verksamheten ni jobbar i?