Var dig själv för alla andra är upptagna

 In PV

Ditt personliga varumärke är det som folk säger om dig när du inte är närvarande. Det är det som skiljer dig från andra människor i världen. Det ger dig en möjlighet att vara unik. Så ta hand om det.

Här kommer 5 tips om hur du kan utveckla ditt Personliga Varumärke

 

Var dig själv för alla andra är upptagna

Det är först när du vågar vara dig själv fullt ut som du ges möjligheten att utveckla ditt sanna personliga och långsiktiga varumärke. Både utifrån ett privat och professionellt synsätt. Detta är svårare gjort än sagt. Så börja redan i dag med att öva och var ärlig mot dig själv och kom ihåg att strunta i vad folk säger och tycker.

 

Sluta aldrig att lära dig

Det som inte är under utveckling är oftast under avveckling. Så är det också med ditt personliga varumärke. Sträva efter att lära dig något nytt varje dag och glöm inte att dela med dig av dina erfarenheter. Det kommer stärka ditt varumärke och indirekt ditt rykte och trygghet både privat och professionellt.

 

Var ditt varumärke

Tänk på dig själv som ett varumärke du vill utveckla. Fundera på hur du vill uppfattas av din omgivning både privat och professionellt. Det kanske är så att du önskar uppfattas på ett speciellt sätt utifrån ett specifikt forum eller roll. Det är först när du tydliggjort dessa parametrar för dig själv som du mer strukturerat kan börja arbeta med att utveckla de komponenter du vill förbättra eller förändra. Det är både en rolig och spännande resa.

 

Marknadsför dig själv.

Skämt inte för att marknadsföra dig själv utifrån syftet att dela med dig av erfarenheter. Börja exempelvis i små steg att använda Bloggar, Linkedin, Facebook ect. utifrån syftet att utveckla ditt personliga varumärke. Se över forum där du kan ges möjligheten att hålla små föredrag och vara delaktig utifrån ett område som intresserar dig. Berätta för andra att du brinner för ett specifikt område och att du gärna delar dina tankar.

 

Bygg endast WIN-WIN relationer

Lägg din tid på att bygga relationer där både partnerna får ett värde utifrån ert nätverkande. Vid de kontakter där detta inte är tydligt rekommenderar jag att inte lägga för mycket tid på att analysera hur eller om ni kan finna denna synergin. Om detta inte är uppenbart från start är det vanligen inte en värdefull kontakt att nätverka mot vid just denna tidpunkt. Det kan dock mycket väl bli det framöver. När det gäller att utveckla ditt personliga varumärke handlar det om att fokusera på kvalitativa relationer framför kvantitativa.

Recent Posts