Sociala medier är en lagsport.
Strategin är din laguppställning.
Det första er strategi ska göra är att tala om vad ni vill uppnå med att använda sociala medier som exempelvis LinkedIn och ert arbete med Social Selling. Svaret kan vara att sälja mer, öka kännedom, skapa förtroende, rekrytera eller hjälpa era kunder. Gör klart vilka som är er målgrupp (er). Ju tydligare ni identifierar er målgrupp(er)desto bättre möjlighet att bygga rätt närvaro, förtroende, värde och top of mind. Er strategi måste tala om vad som behövs och vem som är ansvarig.
Det proaktivt arbete är viktigt i kommunikationen med er målgrupp på Linkedin.
Ni behöver slå fast vem som ska lägga upp innehåll, interagera med följare och besökare, svara på frågor och lyssna efter vad som sägs. Vad annonseringen bör innehålla och vem som ansvar för den. Vem som tittar på trender och utveckling.
Alla som arbetar med sociala medier måste känna till vilken tonalitet ni har. Strategin kan ge stor frihet till de som är stjärnor i hanteringen av sociala medier, huvudsyftet är att säkra en hög lägstanivå. Strategin ska tala om vad som ska mätas och varför. Se sedan till att detta görs regelbundet.
Analysera resultatet, både för att kunna leverera slutsatser och för att förbättra arbetet som görs.
Glöm inte att prenumerera på vårt nyhetsbrev på LinkedIn.
Kontakta oss gärna >>>