Har du tröttnat på alla nyhetsbrev som svämmar över i din mejlbox? Antingen skummar du igenom det för att tiden är knapp, tänker att du ska läsa det senare eller raderar det utan att öppna.
Det är dags för något som är fräscht, enkelt och smart. LinkedIn Nyhetsbrev är ett sätt för dig att nå ut med kunskap, tankar eller frågeställningar på ett sätt som är enkelt för människor att ta till sig. LinkedIn kryllar av ambitiösa människor, ivriga att lära sig nya saker, bredda sitt kontaktnät och interagera i diskussioner. Vi tror att LinkedIn nyhetsbrev är något för dig!
Låt oss börja med att berätta vad det är. LinkedIn nyhetsbrev är en funktion där du kan publicera artiklar på LinkedIn. Personer, såväl i ditt nätverk som utanför kan prenumerera på ditt nyhetsbrev och får en notifikation varje gång nya klokheter från dig släpps.
Så skapar du LinkedIn nyhetsbrev
- Klicka på “Skriv en artikel” – en knapp du finner i toppen av förstasidan på LinkedIn. Du kommer då till publiceringsverktyget.
- I nästa steg klickar du på “Skapa nyhetsbrev”.
- Nu är det dags att addera en titel, en beskrivning, publiceringstakt och din logotyp (300 x 300 pixlar rekommenderas).
- Slutligen klickar du på “Klar”.
- Dina kontakter och följare blir inbjudna att prenumerera på ditt nyhetsbrev. Om du mot förmodan inte vill bjuda in någon så går det att välja bort detta alternativ, det är dock inte något vi rekommenderar dig att göra då du vill nå ut till så många som möjligt med dina artiklar.
Ta-daa, du har nu skapat din ram för ditt nyhetsbrev! Vad väntar du på? Det är dags att publicera din första artikel!
Så skriver du en artikel
Nu är det dags för det roliga! Du finner ditt nyhetsbrev uppe i högra hörnet på LinkedIn. Om inte, kan du klicka på menyn och därefter välja det nyhetsbrev du vill skriva en artikel i. Börja med att välja en titel och skriv sedan din artikel. Vi vill även uppmuntra dig att addera ett omslagsfoto till varje artikel, 744 x 400 pixlar är rekommenderat. När du är nöjd trycker du på “Publicera” och därefter får dina prenumeranter en notifikation och det publiceras även i ditt flöde. Du kan skriva upp till ett nyhetsbrev per 24 timmar, alltså ett per dygn.
Hur får du prenumeranter?
LinkedIn bjuder in dina kontakter och följare när du skapat ditt nyhetsbrev. Du kan också bjuda in personer att ta del av dina klokheter manuellt. Vem som helst som är medlem på LinkedIn kan finna, prenumerera, läsa och dela nyhetsbreven på LinkedIn.
En fördel med LinkedIn nyhetsbrev är att dina läsare kan ge feedback och skriva kommentarer för att interagera med dig kring ämnet. Det är funktioner vi tycker att du ska dra nytta av! Ställ frågor och uppmana dina läsare att kommentera inlägget. Det kommer att bidra till en ökad spridning av dina artiklar. Du har även tillgång till LinkedIn analyser som visar viktig information om dina artiklar och prenumeranter.
Vilka är fördelarna med LinkedIn nyhetsbrev?
Svaret beror självfallet på vad just du vill få ut av ditt nyhetsbrev. De allra vanligaste fördelarna vi märker hos de bolag vi arbetar med är de bygger ett starkare varumärke, får ta del av inspiration och klokheter från sina prenumeranter men ges även chansen att visa sin expertis inom ämnet de skriver om. Utöver det ges du möjlighet att visa vad du erbjuder dina kunder – var dock noggrann så att det inte blir alltför säljinriktade inlägg, då tappar många lusten att fortsätta läsa. Dessutom lockar artiklarna till diskussioner vilket inte sällan uppskattas av såväl författare som läsare. Vilka fördelar skulle du få av LinkedIn nyhetsbrev?
7 tips när du använder LinkedIn nyhetsbrev
- Sätt upp en jämn frekvens då du publicerar ditt nyhetsbrev, exempelvis på onsdagar kl 08. Det kan vara en gång i veckan eller en gång i månaden, det viktigaste är kontinuiteten och att du har kapaciteten att producera innehåll. Undvik att släppa det en fredag kl 16 eller en måndag kl 23 – då är du sällan mottaglig för att ta in ett nyhetsbrev.
- Ställ frågor och uppmana till diskussioner med dina läsare. Du kan både @tagga och addera #hashtags.
- Dela dina artiklar i dina andra sociala medier för att bygga engagemang från flera håll.
- När du väljer en titel för ditt nyhetsbrev, tänk på att det bör återspegla inläggets innehåll, vara enkelt att förstå samt väcka nyfikenhet.
- När en person besöker din profil, kan du ändra knappen där det står “Skapa kontakt” till “Följ”.
- Ge värde till dina läsare! Addera gärna dina egna åsikter, tankar och analyser men glöm inte att få med kunskap. Kanske tänker du på ett annorlunda sätt som kan väcka intresse och interaktion?
- Dra nytta av kommentarerna du får! Använd dessa och var kreativ i framtida artiklar.
Vill du ha tips och inspiration för att förbättra ditt digitala varumärke?
Teamet på Wefind är experter på LinkedIn och har hjälpt många företag att bygga ett starkt varumärke på LinkedIn. Det i sin tur skapar en högre kännedom om ditt företag och inbringar både fler kontakter och kunder. Hör av dig till oss så tar vi en kaffe!
Psst! Glöm inte att prenumerera på vårt nyhetsbrev på LinkedIn.