LinkedIn algoritmer.

LinkedIn algoritmer.

För att uttrycka det enkelt använder LinkedIn dussintals algoritmer för att förutsäga hur relevant ditt inlägg kommer att vara för din publik och rankar det därefter.

LinkedIn driver ditt inlägg initialt till ett mindre urval av din publik och väntar på att se om det skapar engagemang. Beroende på hur det första testet går avgör det sedan om det ska skickas till fler individer i ditt befintliga nätverk eller om det ska sluta visa i flödet.

 

När du postar ett inlägg på LinkedIn läggs det i en av dessa tre hinkar:

  • Skräppost.
  • Låg kvalitet.
  • Hög kvalitet.

 

Det är relativt enkelt att undvika skräphögen.

  • Använd bra grammatik.
  • Använd inte externa länkar.
  • Tagga inte mer än 5 personer.
  • Lägg inte ut mer än var tredje timme.
  • Undvik att återposta exakta ord för ord inlägg.
  • Undvik att använda ord som ”följ”, ”kommentar” eller ”gilla”.

 

Den svåra delen är att hamna i ”Hög kvalitet” framför ”Låg kvalitet” högen.

  • Tagga endast personer som du är övertygad om kommen agera på inlägget.
  • Om du använder # till att de är # tags som har följare och undvik att använda mer än 3st.
  • Formatera ditt inlägg så att det är lätt att läsa.
  • Fokusera på nischade ämnen som läsare kan relatera till framför allt för bredda ämnen.
  • Skapa CTA (Call To Actions) i inlägget som är enkla att agera på.
  • Var konservens i dina inlägg.
  • Använd starka SEO sökord i inlägget om möjligt.
  • Undvik att lägga externa länkar direkt i inlägget.

 

Den första timmen efter att du skapat inlägg på LinkedIn är den viktigast för dess framgång. Om ditt inlägg går bra under den denna period är det mer troligt att det fungerar bra hela dagen, veckan eller månaden.

  • Posta ditt inlägg vid tidpunkter när många är online.
  • Agera snabbt på kommentarer och återkoppling du får på ditt inlägg.
  • Följ gärna ett konsekvent postschema så dina följare vet när nästa inlägg kommer.
  • Undvik att redigera inlägget om du absolut inte måste.
  • Se till och tagga individer som du är säker på kommer och har möjligheten att agera på inlägget.

 

Vad visas primärt i ditt eget flöde?

När det gäller ämnen som visas primärt i ditt flöde tar LinkedIn hänsyn till algoritmer så som:

  • Vilka individer har agerat snabbas och mest på dina tidigare inlägg utifrån detta ämne.
  • Vilka nischämnen har du själv tidigare skapat och publicerat.
  • Vilka individer och kontakter arbetar eller har du arbetat med tidigare.
  • Vem har du integrerat med tidigare utifrån utvalt nischämne.
  • Vilka grupper, hashtags # och individer du följer.
  • Algoritmen tittar på inläggets språk, företag, personer och ämnen som nämns i det.
  • Hur frekvent är du inloggad på LinkedIn.

 

Baserat på ovanstående utvärderar algoritmen därefter sannolikheten för att du kommer att dela, kommentera eller reagera på inlägget. Algoritmen tar hänsyn till hur stor sannolikheten är att du kommer integrera snabbt med visat inlägg.

 

Slutsats: Så ju mer du interagerar med andra dagligen desto fler människor kommer att engagera sig tillbaka och desto mer kommer du att synas i andras flöden.