Förstärk ert varumärke genom att öka verksamhetens trovärdighet

 In Försäljning

Genom att öka er verksamhets trovärdighet ges du möjligheten att förstärka både verksamheten och ditt egna personliga varumärke.

Här följer några tips 10  tips om hur er verksamhet kan öka er trovärdighet mot er prospekts.

 

1. Genomför en värdeskapande marknadsundersökning utifrån dina prospekts bransch och fokusområde, som ni sedan delar med er av till befintliga kunder och prospekts.

 

2.Involvera era trognaste kunder i era marknadsaktiviteter genom att låta dem berätta om sin verksamhet i fysiska och elektroniskt form och om hur ni gemensamt skapat ett värde för deras verksamhet.

 

3.Strömlinjeforma era medarbetares Linkedin profiler och e-mail signaturer så ni även här kommunicerar ett gemensamt värde och känsla mot era kunder och prospekt oavsett medarbetare.

 

4.Använd webbverktyg där ni kan automatisera bevakningen av organisatoriska händelser hos kunder och prospekts i realtid. Det kommer hjälpa er att prioritera prospekteringen.

 

5.Arbeta aktivt med att öka företagets unika följare på sociala medier genom att löpande presentera nyheter, marknadsaktiviteter, nya kunder m.m.

 

6.Vid en invändning i en affärsprocess, fundera alltid på vilket värde du kan bidra med utan och sänka prislappen. En sänkt prislapp skapar i sig inget extra värde till lösningen eller tjänsten.

 

7.Följ alltid upp era förlorade affärer genom att ta en personlig kontakt mot beslutsfattaren. Chansen finns att de inte kommit vidare med vald lösning eller att det aldrig genomfördes något annat inköp – Det blir er tur nästa gång.

 

8.Sträva efter att göra all kommunikation personlig och se till att alltid använd mottagarens namn oavsett om du använder marketing automations lösningar.

 

9.Säkerställ så dina prospekt uppfattar affärsprocesser som transparent. Avsiktliga likväl som oavsiktliga dolda agendor i marknadsföring och försäljning är inte värdeskapande.

 

10.Rekommendera alltid dina konkurrenters lösningar och tjänster om dessa passar kunden bättre.

 

 

 

 

Recent Posts