Er Social Media Strategi.
Att ha en strategi för sociala medier är ett måste för varje företag och organisation.
Det första er strategi ska göra är att tala om vad företaget vill uppnå med att använda sociala medier. Svaret kan vara att sälja mer, öka kännedom, skapa förtroende, rekrytera eller hjälpa era kunder.
Gör klart vilka som är er målgrupp. Ju tydligare ni identifierar er målgrupper) desto bättre möjlighet att bygga rätt närvaro, förtroende, värde och top of mind mot den.
Er strategi måste tala om vad som behövs och vem som är ansvarig. Ni behöver slå fast vem som ska lägga upp innehåll, interagera med följare och besökare, svara på frågor och lyssna efter vad som sägs. Vad annonseringen bör innehålla och vem som ansvar för den. Vem som tittar på trender och utveckling?
Sociala medier är en lagsport. Strategin är din laguppställning. Proaktivt arbete är väldigt viktigt i kommunikationen med er målgrupp på Linkedin.
Hur ser ni till att fånga upp det som sägs om ert varumärke och era tjänster i olika sociala medier, och vad gör ni med den kunskap ni får fram? Alla som arbetar med sociala medier måste känna till vilken ton ni har.
Strategin kan också ge stor frihet till de som är stjärnor i sociala medier, huvudsyftet är att säkra en hög lägstanivå. Strategin ska tala om vad som ska mätas och varför. Se sedan till att detta görs regelbundet. Och analysera resultatet, både för att kunna leverera slutsatser och för att förbättra arbetet som görs.
Glöm inte att prenumerera på vårt nyhetsbrev på LinkedIn.
Kontakta oss gärna >>>