Har du koll på LinkedIn Retargeting?

LinkedIn Retargeting hjälper dig med effektivare annonser. Retargeting-annonserna visas för de LinkedIn-användare som tidigare har integrerat med ert varumärke via er hemsida.

Oddsen att en LinkedIn-användare klickar på din annons och blir din kund med en gång är oftast ganska liten. Det är bara 2% av webbplatstrafiken som konverterar efter första besöket. De övriga 98% besöker sällan hemsida igen. Men tänk om du kunde fånga upp dessa 98% som besökt dig en gång tidigare, igen? Tack vare LinkedIn Retargeting, så kan du det!

LinkedIn Retargeting påminner de personer som har besökt din hemsida en gång, om varför de var intresserade av ditt varumärke och dina produkter, tjänster eller lösningar från första början. Retargeting är en perfekt strategi för att identifiera prospekten och övertyga dem om att de borde interagera med dig igen. Det är faktiskt tre gånger så stor sannolikhet att dessa personer klickar på din annons än helt ”kalla personer”.

Så hur skapar man en sådan här annonskampanj?

1. Installera LinkedIn Insight Tag på din hemsida
2. Skapa en publik
3. Skapa en kampanjannons

 

LinkedIn Insight Tag

För att du ska kunna ”reterget:a” personer som har besökt din hemsida så behöver du lägga till LinkedIn Insight Tag på din webbplats. Taggen driver konverteringsspårning, webbplatsmålgrupper och webbplatsdemografi för alla LinkedIn-annonskampanjer. När du installerar denna tagg (som är en bit JavaScript-kod) på din webbplats så samlar den in och skickar besöksdata mellan din hemsida och plattformen. Det kan exempelvis vara besökarnas professionella egenskaper, typen av annons eller innehåll de har interagerat med via LinkedIn.

Skapa en publik

Nästa steg är att du skapar en audience som annonseringen kommer riktas mot. Denna publik är personer som redan har integrerat med ditt varumärke, det vill säga en matchad målgrupp. Denna målgrupp bygger du inuti i LinkedIn Campaign Manager och ger djupare insikter om era besökare. Du kan skapa en matchad målgrupp utifrån exempelvis personer som besökt din hemsida eller personer som kommer från din befintliga email-lista. Ett annat exempel på individer som du kan rikta in dig på via LinkedIn Retargeting är de som har fyllt i ett LinkedIn lead-formulär (exempelvis de som har fyllt i ett formulär för att prenumerera på ditt nyhetsbrev eller registrerat sig för ett webbinar).

Skapa en kampanjannons

Skillnaden från hur du skapar en vanlig annons på LinkedIn till att skapa en retargeting-kampanj är hur du definierar målgruppen. I stället för att rikta in dig på exempelvis företagsstorlek eller bransch så använder du de matchade målgrupperna som du redan har skapat i föregående steg. Du skapar annonsen på samma sätt som en ”vanlig” LinkedIn-annons i Campaign Manager. För att göra kampanjen mer effektiv kan du ladda upp dina redan konverterade kunder och lägga ett exkludera filter på dessa, så du inte lägger pengar på personer som redan köpt dina produkter/tjänster. Önskar man dock att påminna dom igenom om era lösningar, tjänster och produkter så väljer ni helt enkelt att inte ha någon exkludera funktion i gång.

 

För att få en effektiv retargeting annonskampanj så bör du samtidigt tänka på:

• Skräddarsy ditt annonsinnehåll efter de matchade målgrupper du har tagit fram.
• Använd flera annonsformat.
• Sikta på att mäta och förbättra. För att lyckas måste man testa, mäta och förbättra.

LinkedIn Retargeting-annonser är alltså ett utmärkt verktyg för att engagera människor som har visat ett visst intresse för ditt varumärke eller produkt, tjänst eller lösning. Det handlar också om att återerövra missade försäljningsmöjligheter.