3 tips för att köra Linkedin annonser

3 tips för att köra Linkedin annonser

3 tips för att köra framgångsrika Linkedin annonser

 

1. Skräddarsy annonser efter din målgrupp

När du börjar köra LinkedIn-annonser är det viktigt att veta vem du försöker nå, så att du kan skräddarsy ditt annonsformat och innehåll så att det matchar din målgrupps behov och intressen. Det finns en mängd olika kriterier som du kan använda för att rikta in dig på din målgrupp. Låt oss ta en titt på några:

Titlar
Företagets namn, bransch eller storlek
Befattning, funktion eller tjänsteställning
Färdigheter
Kön eller ålder

Det här är viktiga kategorierna som du kan använda för att gruppera personer och rikta in dig på dem specifikt. Eftersom LinkedIn är ett professionellt nätverk fokuserar många av kategorierna på yrkesstatus och titlar.

 

2. Välj en annonstyp som fungerar bäst för just din kampanj.

När du kör LinkedIn-sponsrat innehåll kan du välja mellan flera typer av LinkedIn-annonser. Några av de vanligaste är:

Sponsrat innehåll : Annonser med sponsrat innehåll är inbyggda annonser som visas direkt i en användares flöde. När användare bläddrar igenom sitt flöde visas dessa annonser med annat innehåll i flödet.
När du använder sponsrat innehåll visas ditt innehåll på alla typer av enheter. Du kan använda dessa annonser för att driva leads, skapa varumärkesmedvetenhet eller stärka relationer. Med dessa annonser kan du rikta dig till individer som är mest intressanta och mest idealiska för din målgrupp.

Inmail : InMail är en annonstyp som du kan använda för att nå personer direkt. Med det här annonsformatet kan du leverera personliga och relevanta budskap till intresserade leads. När du skickar sponsrad InMail går din annons direkt till en användares inkorg. Se till och anpassa dom så de känns trovärdiga och pålästa.

Textannonser: Dessa annonser visas i sidofältet på LinkedIns webbplats. Dessa annonser fungerar på två olika betalningsalternativ: betala per klick och kostnad per exponering. Du betalar antingen varje gång någon klickar på din annons eller varje gång x antal personer visar din annons. LinkedIn låter dig välja vilket format som är bäst för dina mål och budget.

 

3. Välj det annonsformat som fungerar bäst för din kampanj.

När du har valt din annonstyp vill du välja det annonsformat som fungerar bäst för din kampanj. Vilken typ av annonsformat beror på vilken typ av annonsinnehåll du kör. Det finns en mängd olika format du kan välja att göra en tilltalande annons:

Textannonser: När du skapar dessa annonser innehåller de bara text. Du hittar dessa annonser i sidofältet i ditt flöde.

Annonser med en bild: Det här är de vanligaste annonserna du ser på LinkedIn. De har vanligtvis ett foto med lite text och länkar till en hemsida.

Carousel-annonser: Med Carousel-annonser har du flera bilder i en annons. Det är ett bra annonsformat för att exempelvis visa upp många produkter eller presentera en process med ett flertal bilder.

Videoannonser: Videoannonser är ett bra sätt att engagera din målgrupp och få dem att interagera med ditt innehåll. Dessa annonser är bra för att ge din mottagare mycket information på kort tid.

Follow ads: Med Follow ads annonser marknadsför du din LinkedIn-sida med det enda syftet att få fler medlemmar att följa din LinkedIn-sida. Du kan använda det här annonsformatet i sponsrat innehåll eller InMail.

Spotlight-annonser: Dessa annonser gör det möjligt för annonsörer att visa upp produkter, tjänster med mera. När någon klickar på din spotlightannons dirigerar du dem till en webbplats.

Jobbannonser: Om du vill rekrytera nya talanger till ditt företag kan du använda LinkedIn-jobbannonser för att hitta nya medarbetare. Du kan använda det här formatet i sponsrat innehåll eller InMail.